Sunday, February 10, 2013

takut

Minggu lalu aku singgah pasar. berskuter seperti biasa. Namun hari itu berasapnya hati aku bila tempat parkir motorsikal ada sebuah kereta. memang kurang pandai jugaklah sebab parkir kereta bersepah. situ jugak dia nak letak. tapi aku peduli apa. aku parkir jugak skuter di sebelah kereta tersebut.

tapi bila aku balik. aku nak keluarkan skuter bertambah sempit. sebab ada motor menyempit jugak memarkir di sebelah aku. kereta myvi putih itu asih belum berganjak. aku sudah berasa amarah. disebabkan mood aku tidak baik berikutan cuaca yang sangat panas dan aku tidak boleh bergerak mengeluarkan skuter aku pun

"B**u* betul tuan punya kereta ni. dia ingat tempat ni kepala bapak dia punya bapak yang punya, tak beretika dan tidak mempunyai otak betul. tempat lain bersepah," kata aku kepada adik aku dengan suara yang agak kuat mungkin


Tiba-tiba lalu di belakang aku segerombolan (5 orang tak silap sebab aku tak pandang) warga india lelaki yang muda. oh ai. itulah bapak punya bapak tuan punya kereta. dalam hati aku sudah berbisik."mampus aku. mampus....memang mampuuus,"

apelagi, aku buat buat tidak pandang sementara menunggu mereka cabut mereka sempat pula memerli aku. berhai hai. dan bersori sori. aku buat muka sumbung ya amat. dalam hati aku berdoa semoga tidak diapa-apakan.

adik aku yang duduk agak berjauhan sudah tergelak macam orang gila yang mahu pulih. aku pun sebenanrnya tahan ketawa. tadi bajet berani. sekarang takut wa cakap sama lu. hehek.

setelah itu aku pun pecut laju. dan kereta tadi seolah-olah mengekori dari belakang. bila lampu mulai merah, kereta tadi berhenti. turunkan tingkap dan bising dalam bahasa yang aku tak faham. aku buat buduh lagi.

bila lampu hijau aku pecut lagi. dan seterusnya. takutnya aku sewaktu itu tuhan sahjaa yang tahu. aku takut terjadi rusuhan kaum 2013 pula.

lain kali nak parkir kereta pun ber etika lah fikirlah orang lain. dan mulai hari itu, aku cakap siang pandang-pandang. berbudi bahasalah walaupun dengan manusia tidak ber etika. takut wooooih.

1 comment:

Pembunuh Tanpa Bayang : said...

selalu alami hal yang sama.manusia sekarang amat mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan orang lain.pernah juga ada kereta yang parking di tempat letak motor di depan bank.dan ini amat menyusahkan penunggang motor lain.