Saturday, February 2, 2013

cinta Mak Jemah

Malam itu suasana suram. Mak Jemah berteleku di biliknya. merenung cermin dengan pandangan kosong. Mak Jemah sudah berusia, namun masih belum berpunya. Wanita bekerjaya kini sudah lali dengan situasi ini. Bekerjaya tidak semestinya berjaya. Urat-urat tua sudah kelihatan, tepi mata, tepi mulut, tepi hidung, tepi pipi. Mak Jemah benci situasi ini. Pisau di atas meja dicapai perlahan, dengan lembut dia sisipkan pada muka. Produk-produk kecantikan yang berderet-deret di atas meja ditolak beterabur ke lantai. GEDEGANG! bising bunyi kaca-kaca pecah. Mak Jemah tersenyyum meleret, sebentar lagi dia mahu cuba hilangkan kedut-kedut hodoh di wajahnya. Hujung pisau yang tajam itu dibenamkan sedikit di tepi mata. OUCH! mak Jemah mengaduh kesakitan, cecair lekit merah mengalir di pipi seperti air mata, Mak Jemah tersenyum, manis. Seperti melapah kulit sendiri, Mak Jemah buang kedutan tadi, tepi Pipi, Tepi mata, tepi bibir, Tepi hidung. tercoret-coret wajah Mak Jemah dicontengkan dengan mata pisau yang tajam. Air mata mak Jemah mengalir menahan kesakitan, menambah garam pada permukaan yang pedih. Mak Jemah tersenyum, wajahnya compang camping kini, Ah! buruk lagi! Pisau itu di tikam ke permukaan cermin kuat. kreeeeeeeekkkkkkkkkk......retak permukaan cermin dengan darah yang menitik-nitik di atas meja.Mak Jemah benci! kesakitannya perlu dihentikan. kehuduhannya perlu disembunyikan. cuma satu sahaja jalannya *zap! pisau tersebut ditikam di dada sendiri. Kini Mak Jemah tersengih, dunia kejam ini akirnya berakhir. Namun Mak Jemah tidak tahu, ada dunia lain yang menanti, penuh azab kekal abadi buat Mak Jemah.


Di atas meja kelihatan sepucuk surat buat kekasih hati, Pak Kasim.





Abang Kasim sayang, perginya Jemah dari sisi Kasim bukan kerana Jemah benci pada kasim, bukan kerana Jemah tidak sayang pada Kasim, bukan kerana Jemah ada orang lain di hati Jemah, tapi Jemah tahu, Jemah tidak layak untuk abang Kasim, Jemah tidak cantik seperti gadis-gadis korea yang abang kasim selalu tonton di saluran kaypop, Jemah tidak kurus seperti beliau, Jemah berasa rendah diri bang. *hehe.senyum malu. Jemah bencikan diri Jemah, tapi Jemah mahu abang tahu, sekiranya abang menjumpai Jemah terbaring berlumuran darah kerana Jemah tidak sangka Jemah boleh mati, jemah fikir Jemah sudah tidak punya hati, seperti Davy Jones, abang kenal? Davy Jones adalah abang berwajah sotong. Jemah cuma sedih kerana Jemah tahu, Jemah sudah mati di hati abang. Surat Jemah ini cuma mahu menyatakan perkara-perkara yang mungkin Jemah tidak pernah beritahu sebelum ini. Jemah sayangkan abang, jemah hargai setiap kali abang Kasim di sisi Jemah, Perasaan Jemah yang terlalu berasa insecure dan tidak percaya ini tidak baik untuk kesihatan hati kita, jadi Jemah perlu pergi dari hidup abang Kasim. maafkan jemah kerana tidak percaya pada abang. Kerana Jemah merupakan seorang yang pesimis dan tidak mahu melukakan hati sendiri dengan mempercayai perkara yang tidak pasti. maafkan jemah kalau Jemah tuduh abang Kasim penipu. Maafkan jemah ye. Jemah tahu jemah tidak layak buat abang Kasim. pergilah selamanya. sayang jemah sudah pergi sekarang, Jemah tidak akan menghantui hidup abang Kasim. Jemah janji. maafkan Jemah ye?


Mak Jemah mengotakan janjinya, namun puteri sundal bolong selalu pula kelihatan menangis di tepi rumah pak Kasim. tidak menganggu, cuma memerhati dari jauh. rindu barangkali.

2 comments:

ewanthology said...

kasih tak kesampaian

ghost said...

syukurlah Kasim tidak memiliki Jemah. aku fikir itu akan menambahburuk keadaan akan datang. Jemah sakit. dan sakitnya kritikal. setiap minda yang sakit, penawarnya mati.