Tuesday, October 30, 2012

Hakikat cinta



Ada banyak persoalan yang bermain dalam fikiran, ada banyak kenapa timbul mencari jawapan, selalunya buntu samar diselimuti kegelapan dan akhirnya menjadi penantian tanpa pengakhiran. Kita hidup satu tujuan, sewajarnya taat kepada tuhan, usaha menjadi orang beriman. Tapi ramai kecundang atas nama percintaan. sedar?
Kenapa dalam kehidupan semakin menuju ke arah kedewasaaan, percintaan antara lelaki perempuan menjadi keutamaan. salah siapa ini, nafsu atau saitan? yang menghimpit membelenggu perasaaan. Lalu kemudian saling melukakan bila hati menjadi bosan. salah siapa ini? salah manusia sendiri atau persekitaran?
Jutaan drama dan lagu menjadi sanjungan, tak kurang novel yang jadi tatapan di bawah satu hakikat yang bernama percintaan. yang cuma dua bentuk pengakhiran, perpisahan atau perkahwinan. sedar? Perkahwinan bukan permulaan kebahagiaan, tanggungjawab berat menjadi pikulan. tidak tergelas nanti apa kesudahan? penceraian?
Di mana hakikat kehidupan itu sendiri? bila asyik percintaan mengikat hati, bagaimana untuk yang minoriti, yang masih belum rasa. Apa hakikat kehidupan mereka? tanpa pasangan mereka berjalan di atas paksi galaksi di bawah satu naungan yang sama. mahu menjadi hamba tuhan yang beriman.






No comments: